4 dage tilbage til næste besøgsdag! - meld dig til her!

Få pladser til næste skoleår - meld dig til i dag

Hvordan kan man samsætte og skræddersy sin egen studieportefølje?

Guide til fag på Eisbjerghus

1

Obligatoriske fag

Dine obligatoriske fag gennem hele skoleåret.
Se obligatoriske fagSe obligatoriske fag
2

Faglige tilvalgsfag

Du skal vælge ét fag fra mindst to af de tre blokke. Der kan kun vælges ét fag fra hver blok
Se faglige tilvalgsfagSe faglige tilvalgsfag
3

Valgfag

Du skal vælge et valgfag, som du ønsker under dit skoleophold.
Se valgfag
Gå til forrige sektionGå til næste sektion

Engelsk FP10/Cambridge English

English er et Cambridge-fag, som betyder, at Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen.

Målet med faget English (ESL –English as a second language):

Du skal både kunne lytte, skrive, læse og tale engelsk.

Målet med Cambridge IGCSE English (ESL) er at du:

  • Udvikler din evne til at bruge engelsk effektivt, så du kan kommunikere frit på sproget
  • Danner et solidt sprogligt fundament med de færdigheder du får brug for på studier, eller i job hvor du skal bruge engelsk
  • Udvikler en bevidsthed om sprogets natur og om hvilke færdigheder det kræver at lære sprog
  • Fremmer din personlige udvikling.
  • Udover at arbejde med at udvide dit ordforråd, fokuserer undervisningen på at du kan udtrykke dig klart, præcist og sprogligt korrekt, både skriftligt og mundtligt.

Lær engelsk gennem leg og aktiviteter

Vi underviser ikke i grammatik, men udvider ordforrådet blandt andet gennem spil og lege.

Materialet er på britisk engelsk og hentet fra britiske lærebøger, aviser, magasiner og nettet.

Her kan du læse hele pensum (syllabus) for English (ESL) i skoleåret 14/15.

Going Global

Rejseforberedelse, hvor du lærer alt det, du skal vide, før du rejser og bliver klogere på det land, du rejser til.

Dansk FP10

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Matematik FP10 (niveaudelt)

Vi følger ‘Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Steps to our future

På Eisbjerghus Internationale Efterskole vil du i løbet af skoleåret blive udfordret med forskellige oplevelser, der skal styrke dig i afklaringen om din fremtid.

Du vil udvikle dig personligt, fagligt og socialt og samtidig opleve at blive styrket i at bruge dit netværk i livets store og små udfordringer.

  • Du vil få betydning for dem, du vælger at hjælpe, og dem du vælger at søge hjælp hos.
  • Du vil udvikle redskaber og strategier, der vil være til gavn for dig i din ungdomsuddannelse.
  • Du vil opleve, at vi har fokus på din åbenhed overfor den nye situation og nye mennesker.
  • Du får lært at planlægge din hverdag, så lektier og afleveringer bliver overskueligt.
  • Du vil indgå i et spændende og udfordrende fællesskab, der vil styrke dig, så du bliver parat til fremtiden.

Global Perspectives

Global Perspectives er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk.

Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget, det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Global Perspectives.

Målet med faget Global Perspectives

I faget Global Perspectives skal du indsamle, sortere og kvalificere viden. Den viden skal du præsentere for andre, og du skal kunne perspektivere til kultur, traditioner og samfundsforhold i både Danmark og andre lande.

Du skal kunne give bud på løsninger af de problemstillinger dine undersøgelser afdækker –læreren er facilitator i processen.

I faget Cambridge IGCSE Global Perspectives stræber vi efter at udvikle dig til at:

  • Være uafhængig og i stand til at tage din plads i en foranderlig, kompleks og informationstung verden.
  • Have et analytisk blik på globale emner og deres årsag, effekter og mulige løsninger
  • Spørge ind til og reflektere over emner selvstændigt og i samarbejde med andre fra forskellige kulturer og lande
  • Kunne kommunikere med omtanke med mennesker fra forskellige baggrunde
  • Kunne arbejde både selvstændigt og som en del af en gruppe, med ansvar for egen læring støttet af læreren
  • Kunne overveje vigtige spørgsmål set fra personlige, lokale/nationale og globale perspektiver og forstå sammenhængen mellem dem.
  • Kunne lave en kritisk vurdering af de oplysninger, du kan finde om et emne
  • Kunne underbygge en konklusion med et ræsonnement
  • Have en fornemmelse af din egen plads i verden

Her kan du læse hele pensum (syllabus) for Global Perspectives i skoleåret 15/16.

Global Citizenship

Det globale udsyn

I Global Citizenship arbejder vi med vores eget pensum, der, kort sagt, beskæftiger sig med aktuelle globale problemstillinger.

I løbet af året laver elever to større gruppe-projekter, der præsenteres for resten af skolen. Eleverne vil som et tillæg til deres prøvebevis fra Eisbjerghus, modtage en karakter og en skriftlig bedømmelse af deres arbejde året igennem.

Al undervisning og samarbejde i global citizenship foregår på engelsk.

Global citizenship aims to educate students who are:

  • Critical thinkers and empowered to become active and responsible global citizens.
  • Aware of a wide world and their own role as a world citizen.
  • Aware of the intellectual and social value of cultural differences.
  • Aware of the skills and competences needed on a global job market, and who are
  • Able to use the English language in the global perspective learn-think-act activities both inside and outside the classroom.
  • Able to reflect on their own learning process and their own contribution to the group cooperation

 

Tysk FP10/Goethe

Tillægsfag-timer: 3

Tysk på højt sprogligt niveau. Som bevis på din kunnen får du et certifikat fra det tyske Goethe Institut.

I 10. klasse har du mulighed for at vælge GOETHE tysk. Det betyder, at du kommer til en prøve fra GOETHE Instituttet, som er Forbundsrepublikken Tysklands kulturinstitut i udlandet. Prøven kræver tysk på basisniveau, hvor du kan gøre dig forståelig på simpelt tysk.

Du kan læse mere om Goethe Instituttets sprogcertifikater på deres danske hjemmeside.

Fransk FP10/DELF Fransk

Tillægsfag-timer: 3

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Fysik/Kemi FP10

Tillægsfag-timer: 3

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Kommunikation og medier

Tillægsfag-timer: 3

At råbe i et ekko
“Det har jeg læst på Facebook,” synes du at have hørt et sted. I det her fag lærer du at forholde dig til den informationsstrøm vi hele tiden påvirkes af. Om det så er i dit eget ekkokammer eller en udtryk for andres kamre.

Det levende ord
“Du skal være mere nærværende i din præsentation,” er der sikkert en lærer som engang har sagt til dig. Men hvordan gør man det? Det lærer du her. Både hvordan du får sat en præsentation op så den ser godt ud. Men også hvordan du selv kan bruge både stemme og krop til at formidle dit budskab.

Video som en pro
“Så kan I bare aflevere en video,” har du nok oplevet en lærer sige til dig. Men hvordan laver man en video som ser godt ud? Det lærer du her, for vi bruger masser af tid på at nørde i små detaljer. Det kan f.eks være kortfilm, musikvideoer eller vlogs.

Podcasts for dig
“Så går I lige en tur og hører den her podcast,” og sådan en podcast kan bare noget. Særligt når der er nogen der har noget på hjerte, eller den er produceret så det lyder som om man er der selv. Det skal vi lege rigtig meget med.

Ikke bare den samme lærer
I faget inviterer vi forskellige lærere ind til at stå for undervisningen. Det kan være nogle af skolens egne lærere, eller f.eks en professionel lydtekniker, som vi inviterer ind på skolen.

Krop og sundhed

Tillægsfag-timer: 3

I faget “Krop og sundhed” skal vi arbejde med det at have en krop, arbejde med den og være i den. Samtidig skal vi øve os i at flytte vores fokus fra hovedet og ned i kroppen. Sammen skal vi smide sokkerne og mærke jorden under os. Vi skal diskutere og reflektere over samfundstendenser. Vi skal opdage egne fysiske og mentale grænser gennem praktisk træning, og dermed få muligheden for at skubbe til dem. Vi skal undersøge vores egen krop og dens formåen. Sammen skal vi grine, svede, udfordre, planlægge, træne, være nysgerrige og arbejde med vores mod, robusthed og åbenhed.

De 5 temaer vi skal snuse til er:

  • Naturen for dine fødder: Haveterapi, skovbadning og vandaktiviteter.
  • Lille selfie på telefonen der: Kropsidealer, kønsforståelse og mediernes indflydelse.
  • Sundt er det nye sort: “Kur”, kost og starter skills
  • Sådan virker du: Anatomi og fysiologi, fysisk træning, i hormonernes vold og sex i
    uge seks.
  • Free your mind: Stoisk filosofi og robusthed

Faget veksler mellem praktisk træning og teoretisk/refleksiv træning. Derfor skal du vælge faget, hvis du:

  1. Er klar til at stige op på cyklen og cykle med til strand og skov (5 km hver vej)
  2. Vil udfordre dine egne fysiske og mentale grænser
  3. Er åben og nysgerrig på nye, alternative sundhedsbegreber
  4. Har lyst til at danse, træne, få jord under neglene, stå på SUP, omfavne et træ og
    generelt få en masse nye oplevelser i rygsækken.

Faget er inspireret af sangen ’Linedanser,’ som du, hvis du ikke allerede kender den, helt sikkert kommer til at kende. Her står der: ”De stærkeste rødder har træer i blæst.” Du kommer til at arbejde med din robusthed, så du kan være stærk i blæst.

 

Bæredygtig udvikling

Tillægsfag-timer: 3

Bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”

Brundtland-rapporten, WCED 1987

“Danmark er et af de mest ressourceforbrugende lande i verden, og vores pres på naturen og klimaet er helt uholdbart”

Danmarks Naturfredningsforening, marts 2022

Bæredygtig udvikling er et nyt tilbudsfag á 3 ugentlige lektioners varighed. Faget bygger videre på organet EnergEIS*, der har eksisteret på skolen gennem flere år.

Formål med faget: At eleverne gennem handling opnår øget bevidsthed om eget ansvar som samfunds-/verdensborger og egne muligheder for at bidrage til en mere bæredygtig udvikling lokalt såvel som globalt.

Indhold:

Vi vil bl.a.:

  • arbejde med adfærd og ressourceforbrug og helt konkret forsøge at nedsætte
    skolens miljø- og klimapåvirkning
  • plante, så, høste og smage
  • drage fordel af naturens mange skatte, herunder skolens omkringliggende
    park med dens træer, planter, åløb, sø og kilde i det omfang det giver mening
  • arbejde på at gøre udendørsarealer mere indbydende og brugervenlige ifht.
    undervisning og fritid
  • søge inspiration fra andre steder gennem ideudveksling og besøg.

Fagets præcise indhold vil dog afhænge af de elever, der vælger det, da projekterne frem for alt skal være båret af elevernes egne ønsker og engagement. Faget henvender sig til elever med grønne fingre og interesse for bæredygtighed.

Cambridge Mathematics

Tillægsfag-timer: 2

Cambridge Mathematics er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk. Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Cambridge Mathematics.

Målet med faget:

Du udvikler en fornemmelse for tal, mønstre og sammenhænge. Faget lægger stor vægt på problemløsning, og på at du lærer at præsentere og tolke resultater. Du får også en forståelse af, hvordan du kan kommunikere og ræsonnere ved hjælp af matematiske begreber.

Målet med Cambridge IGCSE Mathematics er at du bliver i stand til at:

  • Udvikle din matematiske viden og mundtlige, skriftlige og praktiske færdigheder.
  • Læse matematik og skrive og tale om faget på forskellige måder.
  • Udvikle en fornemmelse for tal, lave udregninger og forstå dine resultater.
  • Bruge matematik i hverdagssituationer og udvikle en forståelse for den rolle matematik spiller i verden omkring dig.
  • Løse problemer, præsentere løsningen forståeligt, tjekke og tolke resultaterne.
  • Udvikle en forståelse af matematiske principper.
  • Gennemskue hvornår og hvordan en situation kan repræsenteres matematisk, identificere og fortolke relevante faktorer og vælge en passende matematisk metode til at løse problemet.
  • Bruge matematik som kommunikationsform (fx diagrammer).
  • Udvikle en evne til at bruge matematik i andre fag, særligt indenfor naturvidenskab og teknologi.
  • Udvikle evner til at ræsonnere logisk, at klassificere, at generalisere og at bevise.
  • Udvikle dine matematiske evner ved at overveje problemer og gennemføre undersøgelser og eksperimenter af praktisk og undersøgende art.
  • Forstå den indbyrdes afhængighed mellem forskellige grene af matematikken.

Begyndersprog: Spansk, Kinesisk, Japansk, Koreansk

Tillægsfag-timer: 2

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Obligatoriske fag

Engelsk FP10/Cambridge English

English er et Cambridge-fag, som betyder, at Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen.

Målet med faget English (ESL –English as a second language):

Du skal både kunne lytte, skrive, læse og tale engelsk.

Målet med Cambridge IGCSE English (ESL) er at du:

  • Udvikler din evne til at bruge engelsk effektivt, så du kan kommunikere frit på sproget
  • Danner et solidt sprogligt fundament med de færdigheder du får brug for på studier, eller i job hvor du skal bruge engelsk
  • Udvikler en bevidsthed om sprogets natur og om hvilke færdigheder det kræver at lære sprog
  • Fremmer din personlige udvikling.
  • Udover at arbejde med at udvide dit ordforråd, fokuserer undervisningen på at du kan udtrykke dig klart, præcist og sprogligt korrekt, både skriftligt og mundtligt.

Lær engelsk gennem leg og aktiviteter

Vi underviser ikke i grammatik, men udvider ordforrådet blandt andet gennem spil og lege.

Materialet er på britisk engelsk og hentet fra britiske lærebøger, aviser, magasiner og nettet.

Her kan du læse hele pensum (syllabus) for English (ESL) i skoleåret 14/15.

Going Global

Rejseforberedelse, hvor du lærer alt det, du skal vide, før du rejser og bliver klogere på det land, du rejser til.

Dansk FP10

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Matematik FP10 (niveaudelt)

Vi følger ‘Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Steps to our future

På Eisbjerghus Internationale Efterskole vil du i løbet af skoleåret blive udfordret med forskellige oplevelser, der skal styrke dig i afklaringen om din fremtid.

Du vil udvikle dig personligt, fagligt og socialt og samtidig opleve at blive styrket i at bruge dit netværk i livets store og små udfordringer.

  • Du vil få betydning for dem, du vælger at hjælpe, og dem du vælger at søge hjælp hos.
  • Du vil udvikle redskaber og strategier, der vil være til gavn for dig i din ungdomsuddannelse.
  • Du vil opleve, at vi har fokus på din åbenhed overfor den nye situation og nye mennesker.
  • Du får lært at planlægge din hverdag, så lektier og afleveringer bliver overskueligt.
  • Du vil indgå i et spændende og udfordrende fællesskab, der vil styrke dig, så du bliver parat til fremtiden.

Global Perspectives

Global Perspectives er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk.

Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget, det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Global Perspectives.

Målet med faget Global Perspectives

I faget Global Perspectives skal du indsamle, sortere og kvalificere viden. Den viden skal du præsentere for andre, og du skal kunne perspektivere til kultur, traditioner og samfundsforhold i både Danmark og andre lande.

Du skal kunne give bud på løsninger af de problemstillinger dine undersøgelser afdækker –læreren er facilitator i processen.

I faget Cambridge IGCSE Global Perspectives stræber vi efter at udvikle dig til at:

  • Være uafhængig og i stand til at tage din plads i en foranderlig, kompleks og informationstung verden.
  • Have et analytisk blik på globale emner og deres årsag, effekter og mulige løsninger
  • Spørge ind til og reflektere over emner selvstændigt og i samarbejde med andre fra forskellige kulturer og lande
  • Kunne kommunikere med omtanke med mennesker fra forskellige baggrunde
  • Kunne arbejde både selvstændigt og som en del af en gruppe, med ansvar for egen læring støttet af læreren
  • Kunne overveje vigtige spørgsmål set fra personlige, lokale/nationale og globale perspektiver og forstå sammenhængen mellem dem.
  • Kunne lave en kritisk vurdering af de oplysninger, du kan finde om et emne
  • Kunne underbygge en konklusion med et ræsonnement
  • Have en fornemmelse af din egen plads i verden

Her kan du læse hele pensum (syllabus) for Global Perspectives i skoleåret 15/16.

Global Citizenship

Det globale udsyn

I Global Citizenship arbejder vi med vores eget pensum, der, kort sagt, beskæftiger sig med aktuelle globale problemstillinger.

I løbet af året laver elever to større gruppe-projekter, der præsenteres for resten af skolen. Eleverne vil som et tillæg til deres prøvebevis fra Eisbjerghus, modtage en karakter og en skriftlig bedømmelse af deres arbejde året igennem.

Al undervisning og samarbejde i global citizenship foregår på engelsk.

Global citizenship aims to educate students who are:

  • Critical thinkers and empowered to become active and responsible global citizens.
  • Aware of a wide world and their own role as a world citizen.
  • Aware of the intellectual and social value of cultural differences.
  • Aware of the skills and competences needed on a global job market, and who are
  • Able to use the English language in the global perspective learn-think-act activities both inside and outside the classroom.
  • Able to reflect on their own learning process and their own contribution to the group cooperation

 

Faglige tilvalgsfag

Vælg ét fag fra mindst to af de tre blokke. Du kan kun vælge ét fag fra hver blok
Blok A:

Tysk FP10/Goethe

(3 timer)

Tillægsfag-timer: 3

Tysk på højt sprogligt niveau. Som bevis på din kunnen får du et certifikat fra det tyske Goethe Institut.

I 10. klasse har du mulighed for at vælge GOETHE tysk. Det betyder, at du kommer til en prøve fra GOETHE Instituttet, som er Forbundsrepublikken Tysklands kulturinstitut i udlandet. Prøven kræver tysk på basisniveau, hvor du kan gøre dig forståelig på simpelt tysk.

Du kan læse mere om Goethe Instituttets sprogcertifikater på deres danske hjemmeside.

Fransk FP10/DELF Fransk

(3 timer)

Tillægsfag-timer: 3

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Fysik/Kemi FP10

(3 timer)

Tillægsfag-timer: 3

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Blok B:

Kommunikation og medier

(3 timer)

Tillægsfag-timer: 3

At råbe i et ekko
“Det har jeg læst på Facebook,” synes du at have hørt et sted. I det her fag lærer du at forholde dig til den informationsstrøm vi hele tiden påvirkes af. Om det så er i dit eget ekkokammer eller en udtryk for andres kamre.

Det levende ord
“Du skal være mere nærværende i din præsentation,” er der sikkert en lærer som engang har sagt til dig. Men hvordan gør man det? Det lærer du her. Både hvordan du får sat en præsentation op så den ser godt ud. Men også hvordan du selv kan bruge både stemme og krop til at formidle dit budskab.

Video som en pro
“Så kan I bare aflevere en video,” har du nok oplevet en lærer sige til dig. Men hvordan laver man en video som ser godt ud? Det lærer du her, for vi bruger masser af tid på at nørde i små detaljer. Det kan f.eks være kortfilm, musikvideoer eller vlogs.

Podcasts for dig
“Så går I lige en tur og hører den her podcast,” og sådan en podcast kan bare noget. Særligt når der er nogen der har noget på hjerte, eller den er produceret så det lyder som om man er der selv. Det skal vi lege rigtig meget med.

Ikke bare den samme lærer
I faget inviterer vi forskellige lærere ind til at stå for undervisningen. Det kan være nogle af skolens egne lærere, eller f.eks en professionel lydtekniker, som vi inviterer ind på skolen.

Krop og sundhed

(3 timer)

Tillægsfag-timer: 3

I faget “Krop og sundhed” skal vi arbejde med det at have en krop, arbejde med den og være i den. Samtidig skal vi øve os i at flytte vores fokus fra hovedet og ned i kroppen. Sammen skal vi smide sokkerne og mærke jorden under os. Vi skal diskutere og reflektere over samfundstendenser. Vi skal opdage egne fysiske og mentale grænser gennem praktisk træning, og dermed få muligheden for at skubbe til dem. Vi skal undersøge vores egen krop og dens formåen. Sammen skal vi grine, svede, udfordre, planlægge, træne, være nysgerrige og arbejde med vores mod, robusthed og åbenhed.

De 5 temaer vi skal snuse til er:

  • Naturen for dine fødder: Haveterapi, skovbadning og vandaktiviteter.
  • Lille selfie på telefonen der: Kropsidealer, kønsforståelse og mediernes indflydelse.
  • Sundt er det nye sort: “Kur”, kost og starter skills
  • Sådan virker du: Anatomi og fysiologi, fysisk træning, i hormonernes vold og sex i
    uge seks.
  • Free your mind: Stoisk filosofi og robusthed

Faget veksler mellem praktisk træning og teoretisk/refleksiv træning. Derfor skal du vælge faget, hvis du:

  1. Er klar til at stige op på cyklen og cykle med til strand og skov (5 km hver vej)
  2. Vil udfordre dine egne fysiske og mentale grænser
  3. Er åben og nysgerrig på nye, alternative sundhedsbegreber
  4. Har lyst til at danse, træne, få jord under neglene, stå på SUP, omfavne et træ og
    generelt få en masse nye oplevelser i rygsækken.

Faget er inspireret af sangen ’Linedanser,’ som du, hvis du ikke allerede kender den, helt sikkert kommer til at kende. Her står der: ”De stærkeste rødder har træer i blæst.” Du kommer til at arbejde med din robusthed, så du kan være stærk i blæst.

 

Bæredygtig udvikling

(3 timer)

Tillægsfag-timer: 3

Bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”

Brundtland-rapporten, WCED 1987

“Danmark er et af de mest ressourceforbrugende lande i verden, og vores pres på naturen og klimaet er helt uholdbart”

Danmarks Naturfredningsforening, marts 2022

Bæredygtig udvikling er et nyt tilbudsfag á 3 ugentlige lektioners varighed. Faget bygger videre på organet EnergEIS*, der har eksisteret på skolen gennem flere år.

Formål med faget: At eleverne gennem handling opnår øget bevidsthed om eget ansvar som samfunds-/verdensborger og egne muligheder for at bidrage til en mere bæredygtig udvikling lokalt såvel som globalt.

Indhold:

Vi vil bl.a.:

  • arbejde med adfærd og ressourceforbrug og helt konkret forsøge at nedsætte
    skolens miljø- og klimapåvirkning
  • plante, så, høste og smage
  • drage fordel af naturens mange skatte, herunder skolens omkringliggende
    park med dens træer, planter, åløb, sø og kilde i det omfang det giver mening
  • arbejde på at gøre udendørsarealer mere indbydende og brugervenlige ifht.
    undervisning og fritid
  • søge inspiration fra andre steder gennem ideudveksling og besøg.

Fagets præcise indhold vil dog afhænge af de elever, der vælger det, da projekterne frem for alt skal være båret af elevernes egne ønsker og engagement. Faget henvender sig til elever med grønne fingre og interesse for bæredygtighed.

Blok C:

Cambridge Mathematics

(2 timer)

Tillægsfag-timer: 2

Cambridge Mathematics er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk. Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Cambridge Mathematics.

Målet med faget:

Du udvikler en fornemmelse for tal, mønstre og sammenhænge. Faget lægger stor vægt på problemløsning, og på at du lærer at præsentere og tolke resultater. Du får også en forståelse af, hvordan du kan kommunikere og ræsonnere ved hjælp af matematiske begreber.

Målet med Cambridge IGCSE Mathematics er at du bliver i stand til at:

  • Udvikle din matematiske viden og mundtlige, skriftlige og praktiske færdigheder.
  • Læse matematik og skrive og tale om faget på forskellige måder.
  • Udvikle en fornemmelse for tal, lave udregninger og forstå dine resultater.
  • Bruge matematik i hverdagssituationer og udvikle en forståelse for den rolle matematik spiller i verden omkring dig.
  • Løse problemer, præsentere løsningen forståeligt, tjekke og tolke resultaterne.
  • Udvikle en forståelse af matematiske principper.
  • Gennemskue hvornår og hvordan en situation kan repræsenteres matematisk, identificere og fortolke relevante faktorer og vælge en passende matematisk metode til at løse problemet.
  • Bruge matematik som kommunikationsform (fx diagrammer).
  • Udvikle en evne til at bruge matematik i andre fag, særligt indenfor naturvidenskab og teknologi.
  • Udvikle evner til at ræsonnere logisk, at klassificere, at generalisere og at bevise.
  • Udvikle dine matematiske evner ved at overveje problemer og gennemføre undersøgelser og eksperimenter af praktisk og undersøgende art.
  • Forstå den indbyrdes afhængighed mellem forskellige grene af matematikken.

Begyndersprog: Spansk, Kinesisk, Japansk, Koreansk

(2 timer)

Tillægsfag-timer: 2

Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.

Link: http://www.emu.dk/omraade/gsk-for-forældre

Book et besøg på EIS

Besøg os enten ved at aftale en personlig rundvisning med elever og efterfølgende snak med en medarbejder på 6442 3840, eller tilmeld jer en af de planlagte besøgsdage for at se skolen sammen med andre interesserede.

Kom og besøg os!

Vejledning

På Eisbjerghus Internationale Efterskole vil du i løbet af skoleåret blive udfordret med forskellige oplevelser, der skal styrke dig i afklaringen om din fremtid.
Læs meget mere her!

Tilmeld dig gammel elevdag!

Udfyld formularen herunder og tilmeld dig gammel elevdag.

Kontakt os

Skriv til os ved hjælp af formularen neden under eller klik på linket for at få mere information om blandt andet vores åbningstider, vagttelefon osv.
Mere information omkring kontakt
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Kom når det passer jer - eller book én af vores faste besøgsdage

Kommer I selv, bliver du og dine forældre vist rundt af eleverne. Efter rundvisningen kan I snakke med en medarbejder.
Læs mere om at besøge os her