Disse fag kan du få i 10. klasse. Du skal sammensætte en fagpakke, så du kan tage folkeskolens 10.-klasses prøve (FP10).
Du kan også tage internationale sprogcertifikater. Se mere her.
Hvis du har spørgsmål eller særlige ønsker, er du altid velkommen til at henvende til os på telefon 6442 3840 eller mail eisbjerghus@eisbjerghus.dk.
English er et Cambridge-fag, som betyder, at Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen.
Du skal både kunne lytte, skrive, læse og tale engelsk.
Vi underviser ikke i grammatik, men udvider ordforrådet blandt andet gennem spil og lege.
Materialet er på britisk engelsk og hentet fra britiske lærebøger, aviser, magasiner og nettet.
Her kan du læse hele pensum (syllabus) for English (ESL) i skoleåret 14/15.
Rejseforberedelse, hvor du lærer alt det, du skal vide, før du rejser og bliver klogere på det land, du rejser til.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
Vi følger ‘Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
På Eisbjerghus Internationale Efterskole vil du i løbet af skoleåret blive udfordret med forskellige oplevelser, der skal styrke dig i afklaringen om din fremtid.
Du vil udvikle dig personligt, fagligt og socialt og samtidig opleve at blive styrket i at bruge dit netværk i livets store og små udfordringer.
Global Perspectives er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk.
Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget, det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Global Perspectives.
I faget Global Perspectives skal du indsamle, sortere og kvalificere viden. Den viden skal du præsentere for andre, og du skal kunne perspektivere til kultur, traditioner og samfundsforhold i både Danmark og andre lande.
Du skal kunne give bud på løsninger af de problemstillinger dine undersøgelser afdækker –læreren er facilitator i processen.
I faget Cambridge IGCSE Global Perspectives stræber vi efter at udvikle dig til at:
Her kan du læse hele pensum (syllabus) for Global Perspectives i skoleåret 15/16.
I Global Citizenship arbejder vi med vores eget pensum, der, kort sagt, beskæftiger sig med aktuelle globale problemstillinger.
I løbet af året laver elever to større gruppe-projekter, der præsenteres for resten af skolen. Eleverne vil som et tillæg til deres prøvebevis fra Eisbjerghus, modtage en karakter og en skriftlig bedømmelse af deres arbejde året igennem.
Al undervisning og samarbejde i global citizenship foregår på engelsk.
Tysk på højt sprogligt niveau. Som bevis på din kunnen får du et certifikat fra det tyske Goethe Institut.
I 10. klasse har du mulighed for at vælge GOETHE tysk. Det betyder, at du kommer til en prøve fra GOETHE Instituttet, som er Forbundsrepublikken Tysklands kulturinstitut i udlandet. Prøven kræver tysk på basisniveau, hvor du kan gøre dig forståelig på simpelt tysk.
Du kan læse mere om Goethe Instituttets sprogcertifikater på deres danske hjemmeside.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
At råbe i et ekko
“Det har jeg læst på Facebook,” synes du at have hørt et sted. I det her fag lærer du at forholde dig til den informationsstrøm vi hele tiden påvirkes af. Om det så er i dit eget ekkokammer eller en udtryk for andres kamre.
Det levende ord
“Du skal være mere nærværende i din præsentation,” er der sikkert en lærer som engang har sagt til dig. Men hvordan gør man det? Det lærer du her. Både hvordan du får sat en præsentation op så den ser godt ud. Men også hvordan du selv kan bruge både stemme og krop til at formidle dit budskab.
Video som en pro
“Så kan I bare aflevere en video,” har du nok oplevet en lærer sige til dig. Men hvordan laver man en video som ser godt ud? Det lærer du her, for vi bruger masser af tid på at nørde i små detaljer. Det kan f.eks være kortfilm, musikvideoer eller vlogs.
Podcasts for dig
“Så går I lige en tur og hører den her podcast,” og sådan en podcast kan bare noget. Særligt når der er nogen der har noget på hjerte, eller den er produceret så det lyder som om man er der selv. Det skal vi lege rigtig meget med.
Ikke bare den samme lærer
I faget inviterer vi forskellige lærere ind til at stå for undervisningen. Det kan være nogle af skolens egne lærere, eller f.eks en professionel lydtekniker, som vi inviterer ind på skolen.
I faget “Krop og sundhed” skal vi arbejde med det at have en krop, arbejde med den og være i den. Samtidig skal vi øve os i at flytte vores fokus fra hovedet og ned i kroppen. Sammen skal vi smide sokkerne og mærke jorden under os. Vi skal diskutere og reflektere over samfundstendenser. Vi skal opdage egne fysiske og mentale grænser gennem praktisk træning, og dermed få muligheden for at skubbe til dem. Vi skal undersøge vores egen krop og dens formåen. Sammen skal vi grine, svede, udfordre, planlægge, træne, være nysgerrige og arbejde med vores mod, robusthed og åbenhed.
De 5 temaer vi skal snuse til er:
Faget veksler mellem praktisk træning og teoretisk/refleksiv træning. Derfor skal du vælge faget, hvis du:
Faget er inspireret af sangen ’Linedanser,’ som du, hvis du ikke allerede kender den, helt sikkert kommer til at kende. Her står der: ”De stærkeste rødder har træer i blæst.” Du kommer til at arbejde med din robusthed, så du kan være stærk i blæst.
“Bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”
Brundtland-rapporten, WCED 1987
“Danmark er et af de mest ressourceforbrugende lande i verden, og vores pres på naturen og klimaet er helt uholdbart”
Danmarks Naturfredningsforening, marts 2022
Bæredygtig udvikling er et nyt tilbudsfag á 3 ugentlige lektioners varighed. Faget bygger videre på organet EnergEIS*, der har eksisteret på skolen gennem flere år.
Formål med faget: At eleverne gennem handling opnår øget bevidsthed om eget ansvar som samfunds-/verdensborger og egne muligheder for at bidrage til en mere bæredygtig udvikling lokalt såvel som globalt.
Indhold:
Vi vil bl.a.:
Fagets præcise indhold vil dog afhænge af de elever, der vælger det, da projekterne frem for alt skal være båret af elevernes egne ønsker og engagement. Faget henvender sig til elever med grønne fingre og interesse for bæredygtighed.
Cambridge Mathematics er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk. Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Cambridge Mathematics.
Du udvikler en fornemmelse for tal, mønstre og sammenhænge. Faget lægger stor vægt på problemløsning, og på at du lærer at præsentere og tolke resultater. Du får også en forståelse af, hvordan du kan kommunikere og ræsonnere ved hjælp af matematiske begreber.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
English er et Cambridge-fag, som betyder, at Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen.
Du skal både kunne lytte, skrive, læse og tale engelsk.
Vi underviser ikke i grammatik, men udvider ordforrådet blandt andet gennem spil og lege.
Materialet er på britisk engelsk og hentet fra britiske lærebøger, aviser, magasiner og nettet.
Her kan du læse hele pensum (syllabus) for English (ESL) i skoleåret 14/15.
Rejseforberedelse, hvor du lærer alt det, du skal vide, før du rejser og bliver klogere på det land, du rejser til.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
Vi følger ‘Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
På Eisbjerghus Internationale Efterskole vil du i løbet af skoleåret blive udfordret med forskellige oplevelser, der skal styrke dig i afklaringen om din fremtid.
Du vil udvikle dig personligt, fagligt og socialt og samtidig opleve at blive styrket i at bruge dit netværk i livets store og små udfordringer.
Global Perspectives er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk.
Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget, det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Global Perspectives.
I faget Global Perspectives skal du indsamle, sortere og kvalificere viden. Den viden skal du præsentere for andre, og du skal kunne perspektivere til kultur, traditioner og samfundsforhold i både Danmark og andre lande.
Du skal kunne give bud på løsninger af de problemstillinger dine undersøgelser afdækker –læreren er facilitator i processen.
I faget Cambridge IGCSE Global Perspectives stræber vi efter at udvikle dig til at:
Her kan du læse hele pensum (syllabus) for Global Perspectives i skoleåret 15/16.
I Global Citizenship arbejder vi med vores eget pensum, der, kort sagt, beskæftiger sig med aktuelle globale problemstillinger.
I løbet af året laver elever to større gruppe-projekter, der præsenteres for resten af skolen. Eleverne vil som et tillæg til deres prøvebevis fra Eisbjerghus, modtage en karakter og en skriftlig bedømmelse af deres arbejde året igennem.
Al undervisning og samarbejde i global citizenship foregår på engelsk.
Tysk på højt sprogligt niveau. Som bevis på din kunnen får du et certifikat fra det tyske Goethe Institut.
I 10. klasse har du mulighed for at vælge GOETHE tysk. Det betyder, at du kommer til en prøve fra GOETHE Instituttet, som er Forbundsrepublikken Tysklands kulturinstitut i udlandet. Prøven kræver tysk på basisniveau, hvor du kan gøre dig forståelig på simpelt tysk.
Du kan læse mere om Goethe Instituttets sprogcertifikater på deres danske hjemmeside.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
At råbe i et ekko
“Det har jeg læst på Facebook,” synes du at have hørt et sted. I det her fag lærer du at forholde dig til den informationsstrøm vi hele tiden påvirkes af. Om det så er i dit eget ekkokammer eller en udtryk for andres kamre.
Det levende ord
“Du skal være mere nærværende i din præsentation,” er der sikkert en lærer som engang har sagt til dig. Men hvordan gør man det? Det lærer du her. Både hvordan du får sat en præsentation op så den ser godt ud. Men også hvordan du selv kan bruge både stemme og krop til at formidle dit budskab.
Video som en pro
“Så kan I bare aflevere en video,” har du nok oplevet en lærer sige til dig. Men hvordan laver man en video som ser godt ud? Det lærer du her, for vi bruger masser af tid på at nørde i små detaljer. Det kan f.eks være kortfilm, musikvideoer eller vlogs.
Podcasts for dig
“Så går I lige en tur og hører den her podcast,” og sådan en podcast kan bare noget. Særligt når der er nogen der har noget på hjerte, eller den er produceret så det lyder som om man er der selv. Det skal vi lege rigtig meget med.
Ikke bare den samme lærer
I faget inviterer vi forskellige lærere ind til at stå for undervisningen. Det kan være nogle af skolens egne lærere, eller f.eks en professionel lydtekniker, som vi inviterer ind på skolen.
I faget “Krop og sundhed” skal vi arbejde med det at have en krop, arbejde med den og være i den. Samtidig skal vi øve os i at flytte vores fokus fra hovedet og ned i kroppen. Sammen skal vi smide sokkerne og mærke jorden under os. Vi skal diskutere og reflektere over samfundstendenser. Vi skal opdage egne fysiske og mentale grænser gennem praktisk træning, og dermed få muligheden for at skubbe til dem. Vi skal undersøge vores egen krop og dens formåen. Sammen skal vi grine, svede, udfordre, planlægge, træne, være nysgerrige og arbejde med vores mod, robusthed og åbenhed.
De 5 temaer vi skal snuse til er:
Faget veksler mellem praktisk træning og teoretisk/refleksiv træning. Derfor skal du vælge faget, hvis du:
Faget er inspireret af sangen ’Linedanser,’ som du, hvis du ikke allerede kender den, helt sikkert kommer til at kende. Her står der: ”De stærkeste rødder har træer i blæst.” Du kommer til at arbejde med din robusthed, så du kan være stærk i blæst.
“Bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”
Brundtland-rapporten, WCED 1987
“Danmark er et af de mest ressourceforbrugende lande i verden, og vores pres på naturen og klimaet er helt uholdbart”
Danmarks Naturfredningsforening, marts 2022
Bæredygtig udvikling er et nyt tilbudsfag á 3 ugentlige lektioners varighed. Faget bygger videre på organet EnergEIS*, der har eksisteret på skolen gennem flere år.
Formål med faget: At eleverne gennem handling opnår øget bevidsthed om eget ansvar som samfunds-/verdensborger og egne muligheder for at bidrage til en mere bæredygtig udvikling lokalt såvel som globalt.
Indhold:
Vi vil bl.a.:
Fagets præcise indhold vil dog afhænge af de elever, der vælger det, da projekterne frem for alt skal være båret af elevernes egne ønsker og engagement. Faget henvender sig til elever med grønne fingre og interesse for bæredygtighed.
Cambridge Mathematics er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk. Eisbjerghus Internationale Efterskole følger det pensum, som Cambridge Universitetet har bestemt for faget. Det er også dem, som sætter rammerne for din IGCSE-eksamen i Cambridge Mathematics.
Du udvikler en fornemmelse for tal, mønstre og sammenhænge. Faget lægger stor vægt på problemløsning, og på at du lærer at præsentere og tolke resultater. Du får også en forståelse af, hvordan du kan kommunikere og ræsonnere ved hjælp af matematiske begreber.
Vi følger ’Fælles mål’ fra Undervisningsministeriet med de formål, trinmål, slutmål og prøveformer, der er.
Besøg os enten ved at aftale en personlig rundvisning med elever og efterfølgende snak med en medarbejder på 6442 3840, eller tilmeld jer en af de planlagte besøgsdage for at se skolen sammen med andre interesserede.