Nye perspektiver på verden
Kulturel identitet, plastiksortering og kulturforståelse er eksempler på nogle af de emner, som Hvid klasse på Eisbjerghus Internationale Efterskole har arbejdet intensivt med den sidste halvanden måned i faget Global Perspectives. Fredag den 10. marts blev forløbet afsluttet, og alle eleverne skulle aflevere en individuel evaluering af såvel arbejdsproces og færdige produkter.
Global Perspectives er et Cambridge-fag, hvor undervisningen foregår på engelsk. I beskrivelsen af faget står der bl.a.: ”…du (skal, red.) indsamle, sortere og kvalificere viden. Den viden skal du præsentere for andre, og du skal kunne perspektivere til kultur, traditioner og samfundsforhold i både Danmark og andre lande”. Med dette udgangspunkt har de fem grupper i Hvid klasse, som er en af 10. klasserne på Eisbjerghus, arbejdet intensivt med forskellige problemstillinger i et globalt perspektiv.
Grupperne har ikke blot formuleret en problemstilling og herefter undersøgt emnet. De har også skulle give et bud på løsninger af de problemer, som de har beskæftiget sig med. Således har eleverne udviklet en række produkter, som på forskellig vis formidler deres resultater – med henblik på at ændre folks adfærd. En gruppe har eksempelvis lavet et undervisningsmateriale om kulturforståelse, som kan være med til at give folkeskoleelever et mere nuanceret billede af verdens lande og kulturer. En anden gruppe har lavet en oplysningskampagne og opsat særlige affaldsspande på skolen for at gøre opmærksom på problemerne med plastikaffald.
Lærer Lotte Fabrin fortæller, at eleverne har arbejdet meget seriøst og engageret med projekterne, og at de har fået rigtig meget ud af arbejdsprocessen, hvor de blev sat sammen i grupper, som de ikke selv fik lov at vælge. Netop samarbejdet i grupperne – og de dertilhørende udfordringer – har været et af fokuspunkterne i projektarbejdet.
Følg med på vores Facebook-side, hvor vi den næste tid vil præsentere nogle af gruppernes projekter.